אדון 'רגשי' וגברת נחיתות – מהו חוסר בטחון עצמי או רגש נחיתות

Written by on יולי 20, 2013 in ביטחון עצמי with 0 Comments

bound hands

"אין בי כלום", לוחשת לעברי האשה שלמולי כממתיקת סוד, "זאת האמת, אני לא מבינה מה אנשים מוצאים בי, למה הם אוהבים אותי". יש אנשים, שאם נבקש מהם לעשות רשימה של מגרעותיהם, מיד ינפיקו לנו רשימה, שיקצר הדף מלהכיל אותה. רשימה מפוארת. מכל טוב הארץ. אוי, כמה שהם נוראים, איומים, פשוט לא שווים. אבל, אם נבקש מהם לערוך רשימה של מידותיהם הטובות, הם יבהו בנו בעיני עגל כלא מבינים. "תכונות טובות? אבל אין לי, אין בי כלום". ( יש כמובן אנשים שאצלם כל זה הוא בדיוק הפוך, אך זה נושא לרשימה נפרדת, על בטחון עצמי מופרז..). ואם חלילה נעז למנות באזניהם כמה ממעלותיהם, אותן אנו מכירים, הם יפטירו, " טוב, אבל זה לא נחשב,… ראי את יוסק'ה, את שולה, כמה הם משכילים, כמה הם מצליחים…, כשיושבים איתם בחבורה, אף פעם לא משעמם, יש להם מה לומר בכל נושא. ואני, שותקת כמו דג, אף פעם אין לי מה להגיד". נשמע מוכר?

שווה לנסות להבין למה מידות נרכשות, כמו, השכלה, או קריירה משגשגת, מקבלות אצלנו יותר נקודות מאשר תכונות כמו טוב לב, אנושיות, רגישות או מסירות, אותן לא ניתן לרכוש בשום אוניברסיטה בעולם. אבל לא בכך עסקינן. עובדה היא, שכך הם פני הדברים אצל אנשים רבים, וחבל.

יש לי חדשות בשבילכם. בכל אדם יש משהו. פוטנציאל כלשהו, שיכול להיות בעל ערך, הן לאדם עצמו, והן לסביבתו. פוטנציאל, שהגשמתו, נותנת לאדם טעם אחר לחייו, תחושת סיפוק וגאווה, ומעוררת כבוד בסביבתו. אין אדם שאין בו כלום. אני יודעת, שברגע זה, חלקכם, הקוראים את המאמר הזה, אומרים לעצמכם בשקט, טוב, את לא מכירה אותי, אחרת היית יודעת שיש דבר כזה. לא נכון. אין דבר כזה. גם בכם יש משהו. גם בכם טמון פוטנציאל שאינכם מכירים. אינכם מכירים, כי לא היה מי שיבחין בפוטנציאל שבכם, יתרגש מקיומו, ויעזור לכם לממש אותו. בגלל זה, התפיסה שלכם את עצמכם לקויה, ובמקום שבו לא הבחינו בכם, נוצרה אותה נקודת עיוורון, שאתם קוראים לה 'אין בי כלום', ובשפה עממית, אנו קוראים לה 'רגשי'. רגשי נחיתות. אל תספרו לי שנולדתם לאבא שיכור, וגדלתם בשכונת עוני, שאמא לא ידעה לקרוא, ולכן אתם באמת נחותים. נחיתות איננה עניין אובייקטיבי. היא בעיני המתבונן. לגדול בשכונת מצוקה, פירושו, לגדול בתנאים שאינם מיטיבים. בחסכים מסוימים, שעשויים להביאכם לנקודת התפתחות פחות משוכללת. אך גם בבית עשיר, מרובה השכלה והצלחה יכולים לגדול ילדים עם רגשי נחיתות. התכנים של הנחיתות יהיו אולי שונים, אבל בסופו של דבר, תחושת חוסר הערך, תהיה דומה. בבית כזה,למשל, הילדים יחושו שאינם יודעים מי הם, או ששום דבר טוב אינו יכול לצמוח מהם, למרות כל מה שכביכול הושקע בהם, שלעולם לא יוכלו לעמוד בסטנדרטים של הוריהם, או ברף שהציבו הם לעצמם.

מה שבונה תחושת ערך ובטחון עצמי, איננו כסף, או הצלחה מסחררת. שאלו כמה מכוכבי הזמר, והם יעידו, כי ההצלחה לא שינתה את רגשי הנחיתות שלהם כהוא זה. הם נהנים מההצלחה כמובן, אבל בתוך תוכם חשים לא פעם, עדיין אותו דבר. כי ההצלחה היא פיצוי על משהו, שכמו עוטף את הגרעין הכאוב בתוכנו, אך אינו מטפל בו. אינו מחבק אותו באמת, ומרכך אותו, אלא עומד כעין חיץ בינינו לבין מה שאנו מרגישים בפנימיותנו.

הצלחה שכל כולה נועדה להיות משקל נגד עוצמתי, שיעמוד כנגד כאב הקטנות, לא תפוגג אותו לגמרי אף פעם. רק הצלחה שאיננה מטרה בפני עצמה, אלא תולדה של התבטאות, עשויה לשנות את תחושתנו הפנימית. הצלחה שנולדה לאחר התבוננות בכאב, וחיפוש היש, שישנו שם מאחורי האין, ושאם נקשיב היטב היטב, נוכל כולנו לשמוע את קולו העמום שאומר לנו, שלמרות שאין בנו לכאורה כלום, בכל זאת יש בנו משהו.

אז איך יוצרים נחיתות? בקלי קלותה. קחו קילו ביקורת, הוסיפו לו הרבה מלח על הפצעים, קצת השפלה, קצת התעלמות, ולקינוח, ביטול. חישבו על כל אותן פעמים שאנו עושים זאת לילדינו, ואל תתפלאו אם גם הם יגדלו להיות בעלי רגשי נחיתות למרות כל שעורי הבלט, הפסנתר והאמנות שהענקנו להם.

טוב, אז איך לעזאזל, בונים ביטחון עצמי? על כך בפוסטים הבאים.

Tags: , ,

הירשם

אם נהנית ממאמר זה, הירשם עכשיו כדי לקבל מאמרים נוספים

Subscribe via RSS Feed

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top