טיפול קבוצתי בחרדה חברתית

Written by on פברואר 27, 2017 in איך להתמודד עם חרדה with 0 Comments

טיפול בחרדה חברתית באמצעות מפגש עם קבוצה

טיפול קבוצתי נחשב לאחד הכלים החשובים והיעילים בהתמודדות עם חרדה חברתית. על מנת להבין את משמעות הטיפול יש להכיר את מאפייני החרדה החברתית. ראשית, כמו כל הפרעת חרדה אחרת, גם חרדה חברתית באה לידי ביטוי בפחד, חשש או דאגות, במקרה זה, באלו המופיעים במגוון מצבים חברתיים. לרוב מדובר באנשים החשים משותקים בסיטואציות חברתיות, נוטים להסמקה כשפונים אליהם, מתקשים לדבר, חשים תחושה עזה של אי נוחות או בושה, ולעתים אף פחד ממשי מאנשים. במקרים קשים, אנשים אלו נוטים להסתגר בבית, להתחמק ממפגשים חברתיים, ומעדיפים שלא להיפגש עם אנשים. יציאה החוצה, עלולה לעורר התקפי חרדה ממש. לעתים מופיעים פחדים מנזקים ממשיים, תקיפה וכד', שאנשים אחרים מסוגלים לכאורה לגרום.

חרדה חברתית עלולה לגרום לפגוע בתפקוד היום יומי. בעבודה היא עלולה להופיע כפחד מפני מנהלים, קושי לדבר במסגרת צוות העבודה, או פחד קהל במקרה של צורך להופיע בפני קבוצת אנשים. במקרים אחרים פחד זה יכול להופיע כפחד מבני המין השני. כל אחת מההפרעות הללו פוגעת קשות באיכות חייו של האדם, יוצרת אומללות, ומביאה עימה חרדה מפני חרדה, דהיינו, חשש עתידי מפני מצבים בהם החרדה עלולה להישנות.

מה יתרונותיו של טיפול קבוצתי?

יתרונותיו של טיפול קבוצתי בחרדה חברתית נובעים מהדינאמיקה המיוחדת של קבוצה. בניגוד לטיפול תרופתי או טיפול קוגניטיבי התנהגותי שמחייבים מעורבות פעילה מצד המטופל, בטיפול קבוצתי יש משמעות גדולה למפגש עצמו. במפגש הקבוצתי, גם אם המטופל אינו מדבר, הוא נחשף לכך שישנם עוד אנשים במצבו. הוא מגלה שאינו לבד. הוא פוגש עוד אנשים עם הפרעות דומות ובמשך הזמן יכול להחליף איתם רשמים. מרכיב הבושה, שהוא גורם משתק מאד בהפרעה זו, מתרכך, לנוכח העובדה, שאחרים מסוגלים לתקשר את חוויותיהם הקשות. דרך הקשבה להם יכול המטופל להזדהות עימם ולהתמודד בתוכו עם תסכוליו וקשייו. במשך הזמן, לומד גם הוא לשתף את האחרים בתחושותיו, ויכול לזכות בתמיכה ועידוד. ההתבוננות באופן בו אחרים מתמודדים עם בעייתם זו, מסייע לו ללמוד מהם, ומחזק את המוטיבציה שלו לנסות ולהתמודד עם קשייו שלו. החשיפה בקבוצה, מאפשרת לו לתרגל מצבים חברתיים באווירה תומכת ובמקום בטוח. עם זאת, הקושי הראשוני שעל המטופל להתמודד עימו בטיפול קבוצתי בחרדה חברתית, הוא הצורך להגיע לעצם המפגש עצמו.

חשוב לציין שקיימות קבוצות שונות לטיפול בהפרעות חרדה חברתית. מלבד קבוצות דינאמיות שמתמקדות בהתמודדות המעשית, יש קבוצות חינוכיות וקבוצות קוגניטיביות. רצוי שטיפול קבוצתי כזה, ילווה בטיפול פרטני אצל פסיכולוגית קלינית. קבוצה אינה מתאימה לכל אחד, ובמצבים מסוימים, אף עלולה לגרום לנזק. ליווי פרטני על ידי פסיכולוגית קלינית מאפשר להתייעץ איתה לגבי התאמת הקבוצה לצרכי המטופל ולשמוע על פתרונות פסיכותרפיים נכונים. כמו כן, הוא מאפשר לעבד תחושות של המטופל שעולות בקבוצה, ושלא ניתן לעבד אותן בקבוצה מפאת קוצר הזמן, או קשייו של המטופל.

לפרטים נוספים התקשרו-0544302298

הירשם

אם נהנית ממאמר זה, הירשם עכשיו כדי לקבל מאמרים נוספים

Subscribe via RSS Feed

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top